Fjärilsrestaurangen

På Sundby gård vid Huddinge Hembygdsförenings torp Stensberg har Naturskyddsföreningen Huddinge anlagt en nektarrik plantering för fjärilar och andra intresserade insekter i området. Fjärilsrestaurangen startade som en del av kampanjen ”Mer natur där vi bor” med syftet att visa hur man kan locka fjärilar till sin trädgård eller bostadsområde.

Skylt vid fjärilsrestaurangen vid Sundby Gård.

Tipsen lyder som följer:
Bort med det kortklippta gräset och in med mer natur. Tänk på att blommorna är insekternas mat och även värdplantor för ägg och larver. Plocka inte blommorna men ta gärna frön på hösten. Små blommor lockar de mindre insekterna som är särskilt förtjusta i kungsmynta (oregano). För att få bin att stanna i trädgården kan man bygga ett bi-bo av bambupinnar som man binder ihop. Bina hittar in i håligheterna och lägger sina ägg.

SvärmareBi

Foto: Jessica Eklund

Läs gärna vår broschyr om Fjärilsrestaurangen.