#FridaysForFuture och Tvärförbindelse Södertörn

I förra veckan var vi aktiva i Naturskyddsföreningen Huddinge på ett Tyck till-event angående Tvärförbindelse Södertörn. Där fanns Trafikverket på plats med representanter som presenterade förslaget på tvärförbindelsen och svarade på frågor. I och med detta väcktes en del frågor hos oss som vi gärna vill ha dialog kring med Huddinges politiker. Vi undrar tex över ett rykte om att kommunen vill göra en asfalterad cykelväg genom Flemingsbergsskogens naturreservat och hur kommunen kommer uppnå målen för Parisavtalet genom att underlätta för mer biltrafik istället för att satsa på bättre kollektivtrafik.

Lägligt nog kommer imorgon ett initiativ startat av Greta Thunberg vid namn #FridaysForFuture. Initiativet handlar om att efter Greta själv skolstrejkat för klimatet utanför riksdagen uppmanar hon oss vuxna att strejka för klimatet utanför våra kommunhus i landet. Detta har vi stolt tagit till oss och kommer därför stå utanför kommunhuset i Huddinge imorgon fredag kl 14. Alla som vill är välkomna att vara med – varmt välkomna!