Pressmeddelande: Väg prioriteras framför hälsa och klimat

Huddinge kommun och Trafikverket prioriterar framkomligheten för bilar framför människors hälsa och överenskomna klimatmål. Tvärförbindelse Södertörn kommer leda till en ökning av dagens 20 000 bilar till 90 000 bilar per dygn och ökade CO2 utsläpp som följd.

Efter mångåriga påtryckningar från bl a Naturskyddsföreningen förordar numera även Trafikverket och Huddinge kommun tunnel, men det är osäkert om budgeten för tunnel håller hela vägen. Klimataspekterna har överhuvudtaget inte beaktas vid planeringen, vilket även Naturvårdsverket kritiserat starkt.

Naturskyddsföreningen kan inte acceptera ett projekt som innebär ökad biltrafik, ökade koldioxidutsläpp. Även alternativet tunnel innebär tunnelmynningar och stora trafikapparater som ger ett intrång på den orörda skogen.

– Den övergripande frågan kvarstår, hur rimmar ytterligare satsningar på vägtransporter i allmänhet och Tvärförbindelsen i synnerhet med de klimatmål som Sverige genom att underteckna Parisavtalet förbundit sig att uppfylla? Den livsnödvändiga regeln framöver måste handla om drastiska minskningar av koldioxidutsläpp och därmed en radikal omläggning av transportsystemen säger Birgitta Andersson, ordförande för Huddinge Naturskyddsförening.

– Utifrån regeringens höga klimatambitioner med bl a klimatlagen förväntar vi oss att regeringen säger nej till den här vägförbindelsen när den kommer på deras bord säger Beatrice Sundberg, ordförande Naturskyddsföreningen Stockholms län.

För mer information, kontakta:
Birgitta Andersson, 073-157 49 33
Beatrice Sundberg, 073-719 91 33