Rädda Långsjöns Grodor rapporterar

”Det råder full beredskap och väntan hos alla grodvänner i Långsjöområdet.

Precis som vanligt har Rädda Långsjöns Grodor organiserat upp ett nätverk med beredskap att rycka ut på ”grodvandring” för att handplocka bort alla paddor som riskerar att dödas av bilar och bussar på de hårt trafikerade vägarna i området. Många vintertrötta och kärlekskranka paddor räddas varje år genom den här insatsen när grodvandrarna bär bort djuren från vägbanan för att släppa ut dem i lekvattnet i Långsjön.

Nu väntar vi på den stora marschen av paddor som alltså ännu inte kommit gång och det räcker att titta på termometern vid solnedgången för att förstå varför. Det är helt enkelt för kalla kvällar med temperaturer under +5°, ja tom ner mot 0°. Vi är flera som patrullerat vägnätet i området men ännu så länge är det lugnt och stilla.”

Vill du vara med och göra en insats och hjälpa till för att rädda fler paddor undan trafikdöden? Spana in facebooksidan Rädda Långsjöns Grodor, samt facebookgruppen Älvsjö Miljöråd eller hemsidan http://alvsjomiljorad.se

Kom gärna även på vår Grodans dag-aktivitet 14 april – mer info i programmet.