Natursnokarna

En söndag två gånger per år välkomnar vi alla barn som är 3-10 år gamla tillsammans med minst en vuxen att uppleva och upptäcka naturen tillsammans med oss. Vi kollar på knoppar, växter, djur, vatten och land.

Snabbfakta:
  • Vi bygger vår verksamhet på lust och inte prestation. Bara vara/njuta.
  • Vi lockar fram kunskap genom lek. Upptäcka /lära.
  • Vi hjälper naturen. Varsamma med varandra och naturen.
  • Vi ökar känslan av samhörighet med naturen. Barn kan hitta sitt träd i skogen, hitta sitt ’hemma’ i naturen.

Idag råder det naturbrist bland många barn och deras vuxna. Många längtar efter komplement till skärmar och shopping, och många längtar ut! Därför finns Natursnokarna, Naturskyddsföreningens barn- och familjeaktiviteter, som startades redan 1991. I Natursnokarna upptäcker barn och deras vuxna naturen tillsammans – och blir varandras medupptäckare. Dels för att det är så kul! Dels för att det får oss att må så himla bra!

Kommande träffar:
  • Sommar: Söndag 2 juni kl 11-13, Håva vid stranden i fårhagen
    Barnet och dennes vuxne medupptäckare undersöker kryp och kladd vid strandkanten, det finns liv överallt, även på sjöbotten och bland strandväxterna! Kom och lär dig något nytt eller ChillOut Ute, det är bara så härligt! Låt dig bli omrörd av skogens och vattnets sus och brus.
    Plats: Sundby gårds busshållplats
    Hitta hit: Buss 709 till Sundby gård eller buss 865 till Gladövägen med kort promenad till Sundby
    Ta med: Flytväst (obligatoriskt), stövlar, regnkläder, sittunderlag, extra vantar, håv, lupp, hink, spade och egen fika – Grillen tänds kl 12
    Anmälan senast söndag 26 maj till Camilla (se nedan)
  • Höst: Söndag 1 September kl 11-13, Växter och djur i skog och mark
    Det är fullt av växter på en gräsmatta och olika färger, former och lukter. Kom och kryp dig ner bland gröna blad, mossor och lavar. Med lupp har du en helt ny värld att upptäcka. Utsökta mönster och olikheter, allt är inte grönt som glimmar men du kommer garanterat vara storögd efter denna dag! Vi försöker lära oss några namn och tittar i böcker för inspiration.
    Plats: Sundby gårds busshållplats
    Anmälan senast söndag 25 augusti till Camilla (se nedan)

Föranmälan: SMS till Camilla Billerstam 070-318 10 59
Kostnad: Kostnadsfritt, alla medlemmar i Naturskyddsföreningen är välkomna.
För vem? Barn 3-10 år tillsammans med minst en vuxen.