Om oss

Här finner du lite mer information om vad vi faktiskt gör i Naturskyddsföreningen Huddinge.

Bastardvärmare_2_beskuren

Aktivitetsprogram
Två gånger om året, en gång på våren och en gång på hösten, sammanställer vi tillsammans ett programblad där alla de utflykter, föreläsningar och andra aktiviteter som vi arrangerar framgår. Dessa går även att finna här på hemsidan i kalendern till höger. Skulle du själv vilja föreläsa? Eller har du ett önskemål om en aktivitet? Hör av dig till oss, kontaktuppgifter hittar du här.

Biologisk mångfald-slinga
I ett bostadsområde i Skogås håller vi på att skapa en lokal mångfaldsslinga i samarbete med Huge. På sikt kommer man kunna hitta både igelkottsholkar, biholkar och annat spännande längs den lilla promenadslingan. Har du idéer? Vill du vara med? Kontakta Birgitta Andersson på huddingekrets[a]gmail.com

Cikadapark vid Sundby Gård
Tillsammans med Naturvårdsavdelningen i Huddinge kommun är vi en lokal aktör i ett LONA-projekt (Lokal Naturvårdssatsning) med syfte att bevara den sällsynta insekten bergscikada. Detta genom att underlätta dess överlevnad och informera om den. Läs mer om Huddinges cikador här.

Fjärilsrestaurang vid Sundby Gård
Tillsammans tar vi hand om, utvecklar och visar en nektarrik plantering som fungerar som en fjärilsrestaurang vid Stensbergstorpet på Sundby Gård. Detta görs i samarbete med Huddinge Hembygdsförening. Du kan närsomhelst besöka fjärilsrestaurangen som ligger ett stenkast från busshållplatsen vid Sundby Gård. Läs mer om fjärilsrestaurangen här.

Grodgrupp
I takt med att grodornas livsmiljö försvinner på grund av torrläggning och utdikning så minskar även grodbestånden. Det är heller inte ovanligt att grodor blir överkörda på våren när de vaknat ur sin vinterdvala och rör sig över vägar mot vattendrag för att para sig. Därför har vi de senaste åren gjort insatser på våren för att hjälpa grodorna att komma fram säkert. Grodgruppens ansvar är att utvidga detta. Vill du vara med? Kontakta Jessica Eklund på jessica.natur[a]gmail.com

Information
Webbansvarig underhåller kretsens hemsida och Facebook-sida. Här hittar du alltid senaste information om olika aktiviteter och andra tips som vi anser är värda att dela.

Remisser
Remissansvarig besvarar remisser rörande projektering av nya bostadsområden, vägar, med mera. I större ärenden, såsom Södertörnsleden, är även vårt länsförbund involverat.

Stadgar
Här kan du hitta våra stadgar – se till att vi sköter oss!

Vill du vara med?
Du är alltid varmt välkommen att delta på våra aktiviteter, oftast krävs ingen anmälan utan det är bara att dyka upp. Kanske vill du vara med och bli mer aktiv, i så fall är du välkommen att kontakta oss, kontaktuppgifter hittar du här. Oavsett om du bara vill lämna ett tips eller bidra så mycket du bara kan så är du varmt välkommen.

Foto: Jessica Eklund