Hjälp en groda över vägen!

Vill du vara med och göra en praktisk insats för att rädda fridlysta arter i ditt närområde? Och samtidigt få vara utomhus, gå i gummistövlar och träffa trevliga människor som också känner engagemang för djur och natur? Välkommen på grodräddningskväll!

Groda_skylt_SAM_3469-1_redigerad

Alla groddjur i Sverige är fridlysta och de flesta står listade i EU:s Art- och Habitatdirektiv vilket innebär att dessa arter och deras livsmiljöer måste skyddas och bevaras. Trots detta blir de färre.

Varje vår söker sig mängder med grodor från vinterns övervintringsplatser på land till vatten där de parar sig. Ofta innebär vandringen att grodorna måste passera över vägar och varje år blir många grodor ihjälkörda. Vi hjälper grodorna över vägen med enkla redskap, en hink är allt du behöver. Förra året räddade vi grodor vid Långsjön, en aktivitet som lockade över 40 personer.

– Vi vill göra en insats för en utsatt djurgrupp, det är roligt att se att det engagerar så många, säger Jessica Eklund, ordförande för Naturskyddsföreningen i Huddinge.

Fredagen den 10 april kl. 20:30 kommer vi att rädda grodor vid Sjöängen i Trångsund. Vi guidas av Jenny Olsson från Naturskyddsföreningen i Haninge som har groddjur som specialintresse. Under kvällen kommer vi även att titta på groddjurspassagen som kommunen anlade 2014.

Vi önskar alla intresserade varmt välkomna!

Har du tips på fler platser där många grodor rör sig och kan behöva lite hjälp för att komma fram säkert? Kontakta oss!
Jessica Eklund: 073-583 50 34, jessica.natur@gmail.com

Läs mer om varför Naturskyddsföreningen vill rädda grodor, paddor och salamandrar här.

Här hittar du: Pressinbjudan