Guidad vandring runt sjön Gömmaren

Söndagen den 19 oktober bjöds vi på en guidad vandring runt sjön Gömmaren och till Gömmarravinen av Hans Åberg, naturvårdsvakt i Huddinge kommun och ordförande för Långsjö Gömmarens fiskevårdsförening. Vi samlades i fiskevårdsföreningens stuga kl. 10 och började med en promenad till Gömmarravinen. Det är länets tredje djupaste ravin där bäcken i årtusenden har karvat sig igenom den sandiga marken. Sedan följde en fikapaus i stugan och en promenad runt sjön. De sju deltagarna fick bland annat veta mer om arbetet med att bevara området, om arbetet som naturvårdsvakt, om Fiskevårdsföreningen och om områdets historia. Visste du att vattnet i sjön är så rent för att den har ett inflöde av vatten underifrån, eller att det äldsta huset i området är från 1600-talet?

Tack Hans Åberg för en trevlig tur!

Guidning runt Gömmaren 19 okt med Hans Åberg  IMG_1812   IMG_1820 IMG_1815

// Lena