Nya yttranden

Naturskyddsföreningen i Huddinge har lämnat två nya yttranden avseende planerad byggnation.

Det ena gäller Långsjöskolan, Kråkvik, där vi anser att platsen är problematisk då det medför både direkta och indirekta effekter på mark och vatten. Samtidigt kan det antas att platsen under omständigheterna är den minst dåliga utifrån kommunens uppgifter. Läs yttrandet i sin helhet.

Det andra yttrandet gäller Kungens Kurva och Tangentvägen där det föreslås utbyggnad av köpcentrum.

Förslaget innebär att en av de befintliga ekdungarna inte kommer att kunna behållas. Avsikten är att den ska kompenseras genom att redan uppväxta ekar planteras på andra platser inom planområdet.

Naturskyddsföreningen anser att dungens värde huvudsakligen ligger i att den ingår i en befintlig grönstruktur, som visserligen är svag – men just därför bör bevaras. Även om en kompensation sker är det svårt att byta ut en naturlig ekdunge mot planterade ekar. Föreningen anser också att det är beklagligt med ytterligare bortsprängning av naturligt urberg. Här kan du läsa hela yttrandet.